Qi-gong

Is qi-gong niet nieuw voor jou en wil je weten waar het in de huidige sessies over gaat? Klik dan hier! 

Zoniet, lees je best eerst even hieronder verder.


Qi-gong is een oude, Oosterse vorm van beweging die ervoor zorgt dat je lichaam en geest in balans komen. Het wordt uitgesproken als Tchi-kong. Je kunt het zien als een soort bewegende meditatie. Het zijn makkelijke, repetitieve bewegingen die toegankelijk zijn voor iedereen, ook als je een beperking hebt.

Qi betekent energie, Gong betekent werken. Qi-gong staat dus voor werken met energie. Qi-gong is meer dan 3000 jaar oud, terwijl de Westerse medische wereld slechts 200 jaar bestaat. Het werd beoefend om ziektes te voorkomen dus ik ben ervan overtuigd dat we hier heel veel uit kunnen leren !

Qi-gong draait eigenlijk om drie bewuste correcties: het corrigeren van je houding, het corrigeren van je ademhaling en het corrigeren van je bewustzijn.

1, Een goede houding is één van de belangrijkste onderdelen van qi-gong. Als je houding niet goed is, dan ontstaan er op allerlei plekken blokkades in je zenuwbanen en bloedtoevoer, waardoor de energie niet of niet goed door je lichaam stroomt. Ons lichaam is doorweven met meridianen (energiebanen), die op zich in verbinding staan met onze organen. Als we onze meridianen dus terug doen stromen, vloeit er ook meer energie naar onze organen en kan ons lichaam terug optimaal functioneren.

De verschillende qigong-oefeningen zijn erop gericht om je houding te verbeteren, maar vragen wel om een bewuste verbetering. Als je in een positie staat, denk dan na over hoe je staat. Voel dat je energie evenwichtig verdeeld is en probeer helemaal in balans te komen. Ook dit vraagt oefening; het zal waarschijnlijk niet in één keer lukken. Na verloop van tijd wordt dit echter makkelijker, zolang je er maar bewust mee bezig blijft.

2, Een goede ademhaling is de tweede stap. Dit is voor veel mensen moeilijk; door de jaren heen zijn we gewoon om eigenlijk veel te oppervlakkig te ademen. Als je leert dieper en langer adem te halen, breng je meer energie in je lichaam. Dit kan in het begin zorgen voor hoofdpijn of lichte misselijkheid. Hou vol, je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan je nieuwe manier van ademen! We gaan ervoor zorgen dat de ademhaling bij de meeste oefeningen synchroon gebeurt met het ritme van de oefening.

3, Doe je ogen eens vijf minuten dicht en concentreer je op je gedachten. Waarschijnlijk schieten ze alle kanten op: van die opdracht voor je werk tot de afwas, van het probleem waar je kind je over vertelde tot een verjaardag volgende week en van het werk in de tuin tot die kast die je nog steeds moet opruimen. Deze gedachten zorgen alleen maar voor spanning. Zeker als je ze niet kunt loslaten. Qi-gong vraagt je om je bewustzijn aan te passen en je gedachten los te laten.

Op die manier kun je je stressniveau verlagen en je veel meer richten op het 'nu'; het moment waarop je bewust aan het ontspannen bent. Probeer, steeds als je een oefening uitvoert, alle gedachten die niets met qi-gong te maken hebben te blokkeren. In het begin zul je denken: 'Dit werkt, niet, want nu denk ik alleen aan het blokkeren.' Na verloop van tijd zul je merken dat je gedachten tijdens deze momenten minder worden, tot ze op een gegeven moment praktisch helemaal verdwenen zijn.

Nu je weet waar je op moet letten, is het tijd om deze correcties in de praktijk te brengen. Qi-gong kent honderden oefeningen, waarvan je er eentje in de link op mijn site kunt vinden.

Blijven oefenen!. Qi-gong kan beoefend worden op verschillende niveaus en zolang je blijft oefenen, kun je steeds een stukje beter worden. 

Er zijn zo'n 3000 verschillende soorten qi-gong. De sessies de ik geef zijn gebaseerd op de 5-elementen van de Chinese geneeskunde maar zijn vooral aangepast aan onze Westerse manier van leven! Ik bied verschillende thema's aan en werk met de seizoenen. 

Klik hier om te lezen waar de huidige sessies momenteel de aandacht aan geven. 

Kom het aanleren bij ZenwithMie en schrijf je in via onderstaand formulier, Je eerste proefsessie is gratis.

Agenda